Sunday 18 May 2014

Tidur.....

Tidur adalah keadaan semulajadi bersantai dan pelbagai spesis orang lain , tidur adalah penting untuk kesihatan.

Tanda-tanda kehidupan seperti kesedaran, puls , dan perubahan kekerapan pernafasan. Dalam tidur normal biasanya berfungsi saraf motor saraf deria juga untuk aktiviti-aktiviti yang memerlukan penyelarasan dengan sistem saraf pusat akan dikepung , jadi apabila tidur cenderung untuk tidak bergerak dan sambutan yang telah dikurangkan

Fasa peralihan dari sedar kepada tidur dirujuk sebagai pradormitium dan fasa peralihan dari tidur untuk berjaga lagi dirujuk sebagai postdormitium . Dalam perubatan kajian gangguan tidur dipanggil somnologie .

manusia
Mengantuk adalah tanda seseorang perlu tidur.

Manusia menghabiskan satu pertiga daripada masa beliau di atas katil. Tidur bukan sahaja kerana keletihan tetapi juga kerana tabiat dan corak hidup. [Nama diperlukan ] Faktor keamanan mesti dibina untuk menghadapi kemungkinan jenayah apabila kita tidur. Oleh itu sentiasa memeriksa keselamatan rumah sebelum tidur.
kurang tidur
Akibat kekurangan tidur pada manusia.



 


Tidur merupakan salah satu fungsi dari otak,dimana dengan bila fungsi ini terganggu tentunya dapat menyebabkan masalah pada diri kita. Pemahaman tentang proses tidur dan terjaga menimbulkan identifikasi dan klasifikasi terhadap berbagai macam gangguan tidur. Penilaian tahapan tidur secara klasik menggunakan teknik ini yang membagi proses dari terjaga menuju tidur, yang terdiri atas empat tahap tidur non-gerakan mata yang cepat (NREM) dan satu tahap tidur rapid eye movement (REM) .[1]
Pada saat terjaga tonus otot cenderung tinggi, dan gerakan mata yang cepat. Sedangkan pada tahap tidur NREM 1 ditandai dengan gerakan mata bergulir serta reaktivitas terhadap rangsangan luar yang menurun, dan pemikiran dapat dilanjutkan tapi tidak lagi berorientasi realitas. Tahap 2 terdiri dari EEG dengan latar belakang tegangan rendah sampai sedang dengan disertai adanya ‘’spindle’’ tidur pada bacaan EEGnya. Tahap 3 ditunjukkan dengan adanya amplitudo tinggi (0 sampai 2 Hz) frekuensi delta yang menempati 20% sampai 50% dari latar belakang bacaan EEG. Tahap 4 mirip dengan tahap 3, kecuali tegangan tinggi gelombang delta yang membentuk minimal 50% dari hasil bacaan EEG. Tahap 3 dan 4 sering digabungkan dan disebut sebagai tidur delta/tidur gelombang lambat/ tidur nyenyak. Selama kita tertidur nyenyak, detak jantung dan tingkat pernapasan diperlambat dan dijaga agar tetap teratur. Dalam tidur NREM tonus otot cukup tinggi tetapi lebih rendah dari pada saat kondisis terjaga.Pola EEG selama tidur REM terdiri dari tegangan rendah serta aktivitas otak dengan frekuensi campuran sekilas mirip dengan hasil EEG pada tidur tahap 1. Tinggi amplitudo berkisar 3 - 6-Hz dan membentuk gelombang segitiga.[1]
Gangguan tidur merupakan masalah umum pada pasien yang berusia tua. Gangguan ini dapat menyebabkan kesusahan dan ketidaknyamanan, fungsi siang hari terganggu, dan komplikasi serius. Pada zaman Yunani kuno, Democritus percaya bahwa penyakit fisik adalah penyebab kantuk di siang hari dan gizi buruk adalah penyebab utama insomnia. Akan tetapi pada sebagian besar dari catatan sejarah masalah tidur ini masih dianggap sebagai akibat dari penyakit medis atau kejiwaan ketimbang gangguan primer. Tidur dipandang sebagai proses pasif, mirip dengan kematian, dan gagasan bahwa fisiologi tidur teratur dapat menyebabkan sindrom spesifik masih belum diketahui.[2]


Kurang tidur biasanya disebabkan begadang atau kerana insomnia. Beberapa kesan yang timbul daripada kekurangan tidur antara lain:

Halusinasi [ 1]
Mudah marah [2 ]
Penurunan kognitif [3 ]
Mudah lupa [4 ]
Menguap teruk [2 ]
Gejala serupa dengan ADHD ( Attention Deficit Hyperactivity ) [2]
Gangguan penilaian moral [5 ]
Keupayaan tindak dikurangkan dan ketepatan [6 ]
Getaran ( meriang atau gegaran ) [ 7]
Sakit atau nyeri otot [8 ]
Risiko Diabetes Jenis 2 [9 ]
Pertumbuhan perlahan [10 ]


Banyak faktor yang menyumbang kepada tidur. Mungkin anda tidak tidur kerana kesibukan yang memerlukan anda untuk bermalam untuk menyelesaikan timbunan tugas. Atau ia boleh menjadi anda begadang biasa dan menghabiskan hanya beberapa jam untuk tidur. juga membaca artikel berikut ialah 7 Gangguan Tidur Punca dan kewaspadaan diperlukan dan Cara Mengatasi Tidur Sukar Malam

Apapun alasan anda, kurang tidur tidak baik untuk kesihatan. Terdapat beberapa bahaya yang perlu anda tahu :

Ketahanan Badan Menurun
Seperti yang telah dinyatakan dalam perenggan sebelumnya , tidur adalah proses pertumbuhan semula sel dari dalam. Apabila anda kekurangan tidur , sistem imun anda secara automatik menjadi lemah. Badan anda dengan mudah akan mendapat virus yang walaupun sederhana, selesema dan batuk sebagai contoh. Walaupun anda menyesuaikan diet anda, tanpa tidur mengimbangi berkualiti , sistem imun anda tidak akan Perdana .

Pencetus Obesiti Dan Diabetes
Begadang tabiat dan kekurangan hasil tidur dalam gangguan paras gula darah dan pengeluaran leptin . Leptin adalah hormon yang berguna untuk menindas napsu makan. Apabila anda kekurangan tidur, badan akan menghasilkan kurang leptin . Inilah sebabnya mengapa anda sering lapar pada begadang atau lapar pada siang hari.

Apabila ini berlaku , anda cenderung untuk memilih makanan ringan yang mengandungi glukosa lebih , lemak, dan karbohidrat. Oleh itu, tubuh akan berkumpul nutrien dan mengganggu tahap gula dalam darah , menjadikan ia lebih terdedah menghidap kencing manis. Obesiti juga kesan sampingan daripada pilihan makanan yang tidak sihat disebabkan oleh pengurangan hormon leptin .

Emosi tidak stabil Dan Berfikir Sulit
Tidur boleh mengurangkan tahap tekanan , ia banyak penyelidikan untuk membuktikannya. Kurang tidur akan membuat otak anda tidak mendapat cukup rehat catuan. Badan anda sudah mengalami keletihan akibat tidak mendapat perbaikan semula jadi yang berlaku semasa tidur . Ini sudah tentu akan menyebabkan anda murung akibat keletihan . Emosi anda menjadi tidak stabil dan tumpuan anda akan berkurangan. Anda akan mendapati sukar untuk berfikir dan menyelesaikan masalah, walaupun untuk masalah yang paling ringan sekalipun. Anda juga mendapatkan kekurangan nyanyuk dan ceroboh kerana mudah tidur


Kesan kepada Otak Kita :

 Kajian menunjukkan kurang tidur boleh menyebabkan serius, iaitu kehilangan sel-sel otak walaupun pada risiko menyebabkan otak rosak secara kekal.

Kajian pada tikus menunjukkan kekurangan tidur yang berpanjangan menyebabkan 25 peratus daripada sel-sel otak tertentu mati. Menurut saintis Amerika, yang kurang orang tidur , perkara yang sama boleh berlaku walaupun orang cuba untuk menukar masa tidur atau memakan ubat-ubatan untuk melindungi otak .

Kajian yang diterbitkan oleh Jurnal Neurosains diperiksa pada tikus makmal. Meniru tingkah laku jenis tikus kurang tidur secara umum dalam kehidupan moden , seperti kerja pada syif malam atau menghabiskan berjam-jam di pejabat.

Kumpulan penyelidik dari University of Pennsylvania Sekolah Perubatan mengkaji sel-sel otak tertentu yang terlibat dalam mengekalkan sistem otak berjaga-jaga.

Selepas beberapa hari melihat corak tidur orang yang bekerja pada waktu malam , tikus kemudian kehilangan 25 peratus daripada sel-sel otak, dikenali sebagai coeruleus lokus (LC) neuron. Kerja corak berkenaan adalah tiga hari bekerja pada syif malam , dengan hanya 4-5 jam tidur dalam masa 24 jam .

Kerosakan yang kekal ?
Para penyelidik mengatakan ini adalah bukti pertama bahawa kekurangan tidur boleh menyebabkan kehilangan sel-sel otak.

Tetapi mereka menambah bahawa masih banyak kerja yang perlu dilakukan untuk mengetahui jika orang-orang yang kehilangan tidur juga mungkin mempunyai risiko kerosakan otak yang kekal.

"Kami kini mempunyai bukti bahawa kekurangan tidur boleh menyebabkan kerosakan yang kekal. Ini adalah contoh mudah yang ditunjukkan dalam haiwan tetapi kita harus berhati-hati pada manusia, " kata Sigrid Veasey dari Pusat Tidur dan Circadian neurobiologi .

Beliau berkata , perlu ada langkah seterusnya untuk menguji pekerja shift otak selepas bukti kematian daripada kehilangan sel-sel otak.


Cara tidur dalam Islam (Berlandaskan Sunnah Rasulullah s.a.w)


Umat Islam (Muslim) adalah sangat dianjurkan malah merupakan suatu kemestian untuk selalu berdoa dan berzikir kepada Allah dalam apa jua keadaan demi mendapatkan rahmat dan keberkatan yang berterusan di dunia mahupun akhirat kelak. Salah satu tujuannya adalah untuk memastikan manusia itu dapat hidup dengan bahagia, harmoni dan diredhai oleh Allah. Selain itu ianya bertujuan untuk mengelakkan terjadinya gangguan makhluk-makhluk dari kalangan manusia, jin dan syaitan. Berdoa dan berzikir adalah antara perkara yang termasuk dalam cara-cara mengingati Allah samada ketika manusia itu senang, susah, berdiri, duduk, berjalan, bekerja, berehat, bangun mahupun ketika mahu tidur sekalipun.
Nabi Muhammad SAW telah menganjurkan setiap Muslim untuk berzikir dan berdoa sebelum dan selepas mereka tidur. Dalam sebuah Hadis Rasulullah yang bermaksud:
"Al-Barra bin Azib RA berkata; Adalah Rasulullah S.A.W jika akan tidur, baginda mengiring ke sebelah kanan kemudian membaca: (Maksudnya); "Ya Allah aku serahkan diriku kepada-Mu dan mengadapkan wajah ku pada-Mu dan menyerahkan semua urusanku kepada-Mu dan menyandarkan punggungku kepada-Mu kerana mengharap dan takut kepada-Mu, tiada perlindungan dan tiada tempat selamat daripada seksa-Mu kecuali kembali kepada-Mu. Aku percaya kepada Kitab yang Engkau turunkan dan Nabi yang telah Engkau utuskan."
Menurut sebuah Hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim yang bermaksud:
"Jika kamu hendak tidur, maka berwuduklah bagaikan kamu hendak Solat, kemudian berbaring atas pinggang kanan dan bacalah doa ini (seperti maksud doa yang tersebut diatas) dan jadikanlah bacaan doa itu yang terakhir daripada bacaanmu (perkataanmu sebelum tidur)."
Rasulullah juga pernah tidur terlentang dengan cara meletakkan satu kaki diatas kaki yang lain sebagaimana yang tersebut dalam maksud Hadis:
"Daripada Abbad bi Tamim, daripada bapa saudaranya, bahawasanya Rasulullah SAW tidur terlentang di Masjid sambil meletakkan satu kaki diatas yang lain." (Hadis diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)
Dalam sebuah Hadis lain pula bermaksud:
"Daripada Huzaifah katanya: Nabi SAW apabila berbaring di tempat tidurnya lalu baginda berdoa: (Maksudnya); "Dengan nama-Mu Ya Allah, aku hidup dan aku mati."
Dalam riwayat Hadis yang lain ada menerangkan yang bermaksud:
"Daripada Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW apabila berbaring di tempat tidurnya pada setiap malam, baginda mengangkat kedua tangannya (seperti berdoa), lalu meniup dan membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falak dan Surah An-Naas, kemudian baginda menyapukan tangannya ke seluruh badan yang dapat disapunya dari kepala dan mukanya dan bahagian depan daripada tubuhnya. Baginda melakukannya sebanyak tiga kali." (Hadis Riwayat Imam Tirmidzi).
Dalam pada itu, Rasulullah (Nabi Muhammad SAW) sebelum hendak tidur juga pernah membaca doa yang bermaksud:
"Ya Allah, Tuhan langit dan bumi. Tuhan Arasy Yang Maha Agung, Tuhan kami dan Tuhan segala sesuatu, Yang membelah biji dan benih, Yang menurunkan (Kitab) Taurat, Injil dan Al-Furqan (Al-Quran). Aku berlindung kepada Mu daripada kejahatan setiap yang memiliki kejahatan, dimana Engkaulah yang memegang setiap yang memiliki kejahatan, dimana Engkaulah yang memegang ubun-ubunnya. Engkaulah yang pertama, maka tidak ada sesuatu pun sebelum Mu. Dan Engkaulah yang terakhir, tidak ada sesuatu pun sesudahMu. Engkaulah yang zahir, maka tidak ada sesuatu pun diatas Mu. Engkaulah yang batin, tidak ada sesuatu pun dibawah Mu. Tunaikanlah hutang kami dan jauhilah kami dari kemiskinan." (Hadis Riwayat Imam Muslim).
Nabi Muhammad juga menyarankan umat Muslim utuk menunaikan Solat Sunat Witir sebelum tidur, sebagaimana yang tercatat dalam Hadis berikut yang bermaksud:
"Rasulullah SAW juga telah mengingatkan umatnya bahawa syaitan sering menganggu manusia ketika tidur. Oleh itu, umat Islam adalah dianjurkan supaya mengamalkan Solat Witir setiap kali sebelum tidur". (Hadis Riwayat Imam Bukhari).
Terdapat juga suatu Hadis lain dimana Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:
"Syaitan akan mengikat hujung kepala seseorang yang sedang tidur dengan tiga ikatan, menyebabkan kamu tidur dengan cukup lama. Apabila seseorang diantara kamu bangkit seraya menyebut nama Allah, maka akan terlepaslah ikatan yang pertama. Apabila ia berwuduk maka akan terbuka ikatan kedua. Apabila ia Solat , maka akan terlepaslah semua ikatannya. Ia akan merasa sesuatu kesegaran dan ketenangan hati, jika tidak ia akan merasa malas dan kekusutan hati". (Hadis Riwayat Imam Bukhari).
Jika Rasulullah terjaga dari tidur di tengah malam, baginda akan membasuh muka dan kedua belah tangannya, sebelum baginda tidur semula.
Dan setiap kali Rasulullah bangun selepas selesai waktu tidurnya, baginda akan mengucap syukur dengan membaca:
"Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami kembali setelah mematikan kami dan kepadaNya lah tempat kembali".


Oleh itu, saya harap pesakit semua manfaatkan apa yang saya cuba kongsikan bersama pesakit semua ya,

Yang Benar,
Doktor Syukry'sChronicz ( cewahhh hahahaha)

No comments:

Post a Comment