Wednesday 30 April 2014

Only For Women :)

WANITA DI DALAM ISLAM

Al-FATIHAH.. Yasmin Binti Johan (22 Februari 1995- 3 Jun 2012)


Islam memandang tinggi terhadap wanita dan menganggap mereka sebagai satu unsur yang melengkapi lelaki sepertimana lelaki juga melengkapi wanita. salah satu darinya bukanlah lawan,tandingan dan saingan dengan salah satu sama lain. sebaliknya ia membantu bagi  dalam kesempurnaan induvidu dan jenisnya.

ia telah termaktub di dalam sunnah dari  Allah terhadap makhluk , yang mana pasangan menjadi salah satu dari keistimewaan.. kita dapat  melihat jantan dan betina didalam alam manusia,haiwan dan tumbuh-tumbuhan.kita  dapat melihat tarikan magnet positif dan negatif dan elektrik sehinggakan atom pun mempunyai caj tersendiri(elektron dan proton).

Al-Quran telah menyentuh perkara-perkara ini semenjak empat belas(14) kurun yang lalu.. Firman Allah s.w.t di dalam quran :

maksudnya : Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan supaya kamu mengingati(kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami)

Surah al-zariyat :49



Lelaki dan wanita adalah umpama botol dan penutup serta sesuatu dan pasangannya saling memerlukan diantara satu sama lain.

Semenjak Allah menciptakan manusia pertama (Adam a.s.) Allah menjadikan isterinya(Hawa) untuk dia bersenang hati bersamanya. Beliau tidak ditinggalkan berseorangan walaupun di dalam Syurga.

Di dalam Al-Quran , Allah telah berfirman yang bermaksud :


Wahai Adam! Tinggallah engkau  dan isteri engkau di dalam syurga ini, dan makanlah dari makanannya sepuas-puas apa saja yang kamu mahukan,yang kamu sukai dan janganlah kamu hampiri pokok ini(khaldun) ,jika kamu menghampirinya maka akan menjadikan kamu dari golongan orang-orang yang zalim...

Oleh itu... Islam mewajibkan ke atas wanita :

(a) Merendahkan pandangannya serta menjaga kemuliaan dan kesuciannya.

(b) Merasa malu dan menutup pakaian serta perhiasan tetapi tidak dalam bentuk yang menyukarkan mereka.

(c) Hendaklah berhati-hati semasa mengaturkan langkahnya dan pertuturannya.

 WANITA MEMPUNYAI STATUS  TERSENDIRI

Islam tidak menghapuskan personaliti wanita dengan perkahwinannya. Ia tidak mencampurkan personaliti wanita dengan suaminya sepertimana keadaan tradisi yang diamalkan di negara barat yang menjadikan wanita sebagai ikutan terhadap lelaki.

Sebaliknya Islam mengekalkan personaliti wanita yang berbeza dan tersendiri. kita dapat mengenali isteri-isteri Rasulullah s.a.w dengan nama-nama mereka serta nasab-nasab(keturunan) mereka. Umpamanya Khadijah Binti Khuwailid, 'Aisyah Binti Abu Bakar, Hafsah Binti Umar,Maimunah Binti al- Harits dan Sofiyyah Binti Huyai yang mana bapanya seorang penganut Yahudi yang memusuhi , Membenci Rasulullah s.a.w.

Kesimpulanya disini.. Islam amat menitikberatkan soal peribadi seseorang wanita dan memuliakan dan menaikkan darjat kepada kaum wanita.

Sekian,

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..

...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................


WOMEN IN ISLAM

Muslim women in high esteem and regard them as an element of a complete man as well as man complements woman. one of them is not the enemy, and stay competitive with one another. rather it helps for the perfection induvidu and kind.

it was enshrined in the Sunnah of Allah to the creation, in which the couple became one of the privileges .. we can see the male and female in the realm of humans, animals and plants tumbuhan.kita can see the positive and negative magnetic attraction and electricity so atoms already has its own charges (electrons and protons).

The Qur'an has touched these things since fourteen (14) centuries ago .. Allah says in the Quran:

meaning: And all things We have created by pairs, that you may remember things (and bears Us)

Surah al-zariyat: 49



Men and women are like bottles and lids as well as a partner and mutually need each other diantaea.

Since God created the first man (Adam) He made his wife (Eve) to be pleased with him. He was not left alone even in heaven.

In the Qur'an, Allah says in the Quran:


O Adam! Dwell thou and thy wife in Paradise, and eat to your hearts content whatever you want, what you like and do not approach this tree (Khaldun), if you come it will make you among those who do wrong ...

So ... Islam requires of women:

(A) Lowering the gaze and keep the dignity and sanctity.

(B) Feeling ashamed and cover clothing and jewelry but not in a form that makes it difficult for them.

(C) Should be careful while arranging his pace and speech.

 STATUS OF WOMEN HAVE OWN

Islam does not eliminate the personality of women by marriage. It does not mix with her female personality as the tradition is practiced in western countries women for the male role model.

Rather Muslim women maintain different personalities and distinctive. we can recognize the Prophet's wives with their names and lineage-lineage (descent) them. For example, Khadijah Bint Khuwaylid, 'Aisha Bint Abu Bakr, Hafsah Bint Umar, Bint al-Harith Maimunah and Sofiyyah Binti Huyai where his father was a Jew who is an enemy, Hating Messenger

As a solution here .. Islam emphasizes a woman's personal feelings and honor and elevate the women.

Thank you,
May Allah Almighty bless you :)

No comments:

Post a Comment